مطالب حقوقي و كيفري در ايران مطالب حقوقي و كيفري در ايران .

مطالب حقوقي و كيفري در ايران

مطالبه وجه سفته و تاخير تاديه آن

مطالبه وجه سفته و تاخير تاديه آن

سفته يكي از اسناد تجاري و متضمن تعهد به پرداخت صادر كننده آن است. در واقع، صادركننده سفته با صدور آن متعهد مي‌گردد كه مبلغ معيني را در سررسيد مشخص به دارنده آن بپردازد. فلذا چنانچه متعهد سفته از انجام تعهد خود مبني بر پرداخت وجه سفته امتناع ورزد، دارنده بايد دعوي مطالبه وجه سفته را طرح نمايد. همچنين تحت شرايطي دارنده سفته مي‌تواند خسارت تأخير تأديه ناشي از ديركرد پرداخت وجه آن را بر اساس ماده 522 قانون آيين دادرسي مدني مطالبه نمايد. مطلب مطالبه وجه سفته و تاخير تاديه آن به بررسي شرايط و ضوابط اقامه دعوي مطالبه وجه و تأخير تأديه آن در دادگاه صالح مي‌پردازد. فلذا چنانچه به دنبال كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه و يا پاسخي براي پرسش‌هاي خود هستيد، با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد.

دريافت مشاوره از وكيل پايه يك دادگستري »»» 88403987- 021
مطالبه وجه سفته
در قسمت ابتدايي مطلب «مطالبه وجه سفته و تأخيرتأديه آن» به بررسي «مطالبه وجه سفته» و در قسمت دوم به تشريح «خسارت تأخير تأديه آن مي‌پردازيم:

مطالبه وجه سفته از طريق طرح دعوي حقوقي
برعكس چك برگشتي كه از سه طريق قابل پيگيري و مطالبه است، وجه سفته صرفاً از طريق طرح دعوي حقوقي در دادگاه امكان‌پذير است. يعني چنانچه وجه سفته از سوي هيچ يك از مسئولين آن پرداخت نشده باشد، دارنده سفته مي‌تواند براي مطالبه وجه آن اقدام به طرح دعوي حقوقي در دادگاه نمايد. اقامه دعوي مطالبه وجه سفته از طريق تقديم دادخواست بر اساس شرايط مقرر در قانون آئين دادرسي مدني صورت مي‌گيرد.

مطالبه وجه سفته و تاخير تاديه آن
مرور زمان اقامه دعوي مطالبه وجه سفته
مطابق مواد قانون تجارت:

الف) چنانچه صادركننده سفته تاجر باشد يا سفته براي امور تجاري صادر شده باشد: دارنده بايد ظرف 5 سال طرح دعوا نمايد. مبدأ اين مهلت 5 ساله از زمان اعتراض يا آخرين اقدام قضايي است. البته چنانچه نسبت به عدم پرداخت وجه سفته، اعتراضي صورت نگرفته باشد، آغاز مهلت از تاريخ انقضاء مهلت اعتراض محاسبه مي‌گردد

ب) در صورتي كه صادركننده سفته تاجر نبوده و سفته نيز براي امور تجاري صادر نشده باشد: طرح دعوي مزبور مرور زمان ندارد.

وظايف دارنده سفته
براي اينكه دارنده سفته بتواند از مزاياي قانوني آن بهره‌مند گردد، بايد وظايفي را كه در قانون براي او پيش‌بيني شده است، مراعات كند. اين وظايف به شرح زير است:

1- سفته‌هاي عندالمطالبه
در مورد سفته‌هاي عندالمطالبه، دارنده بايد نهايتاً ظرف يك سال از تاريخ صدور، وجه آن را مطالبه كند. مگر اين كه بين صادركننده و دارنده سفته، توافق ديگري صورت بگيرد.

2- سفته داراي سررسيد معين
چنانچه در متن سفته زمان معيني براي پرداخت درج شده باشد، دارنده بايد در همان تاريخ مشخص، وجه آن را مطالبه نمايد. چنانچه عليرغم مطالبه دارنده سفته، صادركننده مبلغ مندرج در آن را نپردازد دارنده مكلف است ظرف 10 روز از تاريخ سررسيد، اعتراض عدم تأديه را طرح نمايد.

✔ بيشتر بخوانيد : صفر تا صد چك هاي صيادي جديد

نكته مهم
در صورتي كه محل تاديه سفته:

الف) ايران باشد: دارنده بايد ظرف يك سال از تاريخ اعتراض، اقامه دعوي كند؛

ب) خارج از ايران باشد: مهلت اقامه دعوا، دو سال از تاريخ اعتراض عدم تأديه مي‌باشد.

مسئوليت متعهدان سفته
الف) در خصوص دارنده‌اي كه وظايف قانوني خود را انجام داده و مواعد مقرر قانوني در خصوص ثبت اعتراض و طرح دعوي را رعايت نموده است:

1- مي‌تواند هم به صادركننده و هم به ظهرنويسان مراجعه كند.

2- مسئوليت صادركننده و ظهرنويسان در برابر دارنده نسبت به كل وجه و به صورت تضامني است.

3- دارنده مي‌تواند به هر يك از آنها، مجتمعاً يا منفرداً و بدون رعايت ترتيب رجوع نمايد.

ب) چنانچه دارنده به وظايف قانوني خود طي مواعد قانوني مقرر عمل نكرده باشد، حق رجوع به ظهرنويسان را ندارد و تنها مي‌تواند به شخص صادركننده سفته رجوع كند.

مسئوليت ضامن مسئولان پرداخت وجه سفته
به طور كلي، در عالم حقوق مسئوليت ضامن تابع مسئوليت مضمونٌ عنه خود مي‌باشد. به عبارت ديگر، چنانچه دارنده طبق مقررات فوق‌الذكر حق رجوع به مضمونٌ عنه را دارا باشد مي‌تواند به ضامن وي مراجعه كند. ليكن چنانچه به هر دليلي حق مطالبه وجه از مضمونٌ عنه را از دست بدهد، نمي‌تواند به ضامن وي نيز مراجعه كند.

حق حبس متعهد سفته
تمام مسئولان پرداخت وجه سفته براي تأديه وجه آن از حق حبس برخوردارند. بدين معنا كه اين حق را دارند كه پرداخت وجه سفته را مشروط به تسليم اصل سفته و مدارك مربوط به اعتراض عدم تأديه كنند. چنانچه دارنده با وجود دريافت مبلغ، از تسليم اصل سفته امتناع ورزد، صادركننده اختيار دارد الزام دارنده به استرداد لاشه سفته را از دادگاه مطالبه نمايد.

مطالبه وجه سفته از ورشكسته
چنانچه يكي از مسئولين پرداخت سفته يا برخي از آنان ورشكست شوند، دارنده حق دارد در هيئت غرّماي هر يك از مسئولين كه بخواهد يا در هيات غرّماي همه مسئولين ورشكسته وارد شود.

پرداخت وجه سفته به دارنده فاقد اهليت
توجه به اين نكته ضروري است كه تأديه سفته در وجه دارنده محجور يا ورشكسته معتبر نيست. يعني متعهد سفته بايد ضرورتاً مبلغ را به نماينده قانوني محجور يا مدير تصفيه ورشكسته پرداخت كند.

پرداخت وجه سفته به محجور:

الف) موجب بريء‌الذمه شدن صادركننده نيست؛

ب) همچنين اگر مبلغ نزد محجور به هر دليلي از بين رود، صادركننده بايد دوباره وجه سفته را بپردازد.

مرجع صالح جهت رسيدگي به دعواي مطالبه وجه سفته
رسيدگي به اين دعوي در صلاحيت دادگاه عمومي حقوقي محل اقامت خوانده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۵۲:۰۴ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)

مطالبه خسارت تأخيرتأديه چك

مطالبه خسارت تأخيرتأديه چك

يكي از مسائل حقوقي پرتكرار در محاكم دادگستري، موضوع خسارت تأخيرتأديه است. خسارت تأخيرتأديه مربوط به شرايطي است كه مديون اقدام به پرداخت دين خود نمي‌كند و به همين دليل، خساراتي به داين وارد مي‌شود. از آنجايي كه ضرر رساندن به ديگري مطابق شرع مقدس اسلام، ممنوع و حرام است اين نوع خسارت بر اساس قانون قابل مطالبه است. ليكن بايد ببينيم آيا در دعاوي مربوط به مطالبه وجه چك نيز دريافت اين نوع خسارت صحيح است يا خير؟ چرا كه در ابتداي طرح اين مسئله در شوراي نگهيان، اعضاي آن به غيرشرعي بودن آن اشاره كرده و آن را غيرقابل مطالبه دانستند. اما اين خسارت، في‌الواقع خسارت كاهش ارزش پول است نه تأخير تأديه واقعي. فلذا دادخواست مطالبه خسارت تأخير تأديه وجه چك و سفته در محاكم دادگستري مسموع است. تا انتهاي مطلب «مطالبه خسارت تأخيرتأديه چك» همراه ما باشيد.

دريافت مشاوره از وكيل پايه يك دادگستري »»» 88403987- 021
شرايط مطالبه خسارت تأخير تأديه چك
همانطور كه در مقدمه توضيح داديم، شوراي نگهبان مسئله تأخير تأديه را به معناي واقعي كلمه در اراتباط با دريافت مبلغ چك غيرشرعي دانست. فلذا قانونگذار مطابق ماده 522 قانون آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور مدني، اين نوع از خسارت را تحت عنوان «خسارت ناشي از كاهش ارزش پول» در صورت احراز شرايطي، قابل مطالبه دانست. اين شرايط به شرح زير است:

 

1- موضوع دين، وجه نقد رايج باشد
چنانچه موضوع دين از ارزهاي خارجي باشد، به علت رايج نبودن از شمول اين ماده خارج هستند.

2- دين از سوي متعهدٌ‌له مطالبه شود
متعهدٌله بايد اثبات نمايد كه بابت دين خود از متعهد تقاضاي پرداخت كرده است. در صورتي كه طلبكار يا همان متعهدٌ‌له نتواند دليلي بر مطالبه دين توسط خود ارائه دهد، طرح دعوي به معناي مطالبه است و تاريخ تقديم دادخواست نيز تاريخ مطالبه محسوب خواهد شد.

3- اثبات تمكن مالي مديون
اين، سومين شرط تجويز دريافت خسارت تأخير تأديه است. به عبارت بهتر، بايد اثبات شود كه مديون با وجود تمكن مالي لازم، از پرداخت دين خود خودداري كرده است.

4- تغيير فاحش شاخص قيمت سالانه
آخرين شرط كه تغيير فاحش شاخص قيمت سالانه‌اي است كه از سوي بانك مركزي هر ساله اعلام مي‌گردد.

بنابراين در صورتي كه شرايط فوق‌الذكر از سوي دادگاه احراز گردد، قاضي حكم به پرداخت خسارت تأخير تأديه صادر مي‌نمايد. چنانچه هر يك از شرايط مذكور وجود نداشته باشد، پرداخت خسارت تأخير تأديه منتفي است.

مبدأ محاسبه مطالبه خسارت تأخير تأديه چك
چك يكي از رايج‌ترين وسيله‌هاي پرداخت ميان مردم است كه در برخي موارد به دليل بلا محل بودن، به صدور گواهي عدم پرداخت از سوي بانك منجر مي‌شود. اصولاً دارندگان چك‌هاي بلامحل پس از صدور گواهي عدم پرداخت، اقدام به طرح دعوا عليه صادر كننده مي‌نمايند. دارنده چك بلامحل مي‌تواند علاوه بر مبلغ مندرج بر روي چك، خسارت تأخير تأديه را نيز از صادركننده مطالبه كند.

✔ بيشتر بخوانيد : صفر تا صد چك هاي صيادي جديد

انواع خسارات قابل مطالبه در چك بلامحل
مجمع تشخيص مصلحت نظام، دارنده چك را مستحق دريافت كليه خسارات متحمله و هزينه‌هاي مستقيم يا متعارف به جهت وصول طلب خود مي‌داند. اين خسارات از صادركننده چك قابل مطالبه است. (تبصره الحاقي به ماده 2 قانون صدور چك)

پرسش‌هاي مطروحه درباره مطالبه خسارت تأخيرتأديه چك
در خصوص خسارات مربوط به مطالبه وجه چك، دو پرسش نزد مجمع تشخيص مصلحت نظام طرح گرديد. در ادامه، سؤالات و متعاقباً پاسخ مجمع تشخيص مصلحت نظام به آنها آورده مي‌شود.

آيا منظور از خسارت و هزينه‌‌هاي مقرر در تبصره الحاقي به ماده (2) قانون اصلاح موادي از قانون صدور چك، كليه خسارات و هزينه‌هاي لازم از قبيل هزينه‌هاي دادرسي، حق‌الوكاله، ضمان ناشي از تسبيب، خسارات تأخير تأديه و امثال آن مي‌باشد؟
منظور از عبارت «كليه خسارات و هزينه‌هاي لازم»، هزينه‌هاي دادرسي، حق‌الوكاله، ضمان ناشي از تسبيب، خسارات تأخير تأديه و امثال آن است.

در اين‌ صورت، مبناي محاسبه خسارت، مقررات بانكي است يا مبناي آن عرف مي ‌باشد كه قاضي به استناد نظريه كارشناسي يا ساير طرق نسبت به استخراج خسارات اقدام مي‌نمايد؟
بر اساس پاسخ مجمع تشخيص مصلحت نظام، خسارات تأخير تأديه بر مبناي نرخ تورم از تاريخ چك تا زمان وصول آن است. اين نرخ توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام مي‌شود. ليكن هزينه دادرسي و حق‌الوكاله بر اساس تعرفه‌‌هاي قانوني محاسبه و پرداخت مي‌گردد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۵۳:۲۴ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)

تامين خواسته چك صيادي و قديمي

تامين خواسته چك صيادي و قديمي

درخواست تأمين خواسته چك، اقدامي احتياطي است. موضوع تأمين خواسته در قانون به منظور حفظ حقوق خواهان در ارتباط با موضوع دعوي و جلوگيري از تضييع حقوق وي پيش‌بيني شده است. البته تأمين خواسته صرفاً در دعاوي حقوقي قابل طرح و مطالبه است. به اين معنا كه در دعوي صدور چك بلامحل، اگر دارنده به منظور تضييع و تفريط خواسته‌اش، قصد توقيف اموال صادركننده چك را داشته باشد بايد درخواست تأمين خواسته چك را طرح كند. در مطلب «تامين خواسته چك صيادي و قديمي» به بررسي شرايط، ضوابط و مقررات اين نوع از درخواست تأمين مي‌پردازيم. فلذا چنانچه شما نيز قصد طرح و يا كسب اطلاعات لازم در اين زمينه را داريد، با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد.

دريافت مشاوره از وكيل پايه يك دادگستري »»» 88403987- 021

زمان درخواست صدور قرار تأمين خواسته 
در يك تعريف ساده، طلبكار مي‌تواند به منظور حفظ حقوق خود، پيشگيري از انتقال اموال توسط بدهكار و توقيف اموال وي از دادگاه رسيدگي‌كننده به اصل دعوي، درخواست صدور قرار تأمين خواسته نمايد.

بر اساس ماده ۱۰۸ قانون آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور مدني، به منظور صدور قرار تأمين خواسته، به چند شكل مي‌توان اقدام كرد:

1- پيش از طرح دعوي اصلي
پيش از آن كه دعوي اصلي (در اين مورد دعوي مطالبه وجه چك) طرح شود، خواهان مي‌تواند صدور قرار تأمين خواسته را از دادگاه تقاضا كند. به عبارت ديگر، خواهان اين اجازه را دارد كه پيش از طرح دعوي مطالبه وجه چك از دادگاه تقاضاي صدور قرار تأمين خواسته كند.

2- ضمن اقامه دعوي اصلي
خواهان دعوي اصلي مطالبه وجه چك مي‌تواند ضمن اقامه دعوي اصلي، درخواست صدور قرار تأمين خواسته را به همان محكمه صالح ارائه دهد. در اين صورت، هنگامي كه خواهان فرم دادخواست خود را نسبت به اصل دعوي تكميل مي‌نمايد بايد در ستون تعيين خواسته، علاوه بر قيد خواسته اصلي خود كه همان مطالبه مبلغ چك است، صدور قرار تأمين خواسته را نيز مطالبه نمايد. همچنين در شرح و توضيحات دادخواست بايد دلايل درخواست صدور قرار تأمين خواسته را نيز عنوان كند.

✔ بيشتر بخوانيد : وصول وجه چك برگشتي توسط وكيل

3- حين دادرسي تا پيش از صدور حكم قطعي
خواهان اين حق را نيز دارد كه در جريان دادرسي و تا پيش از صدور حكم قطعي، از دادگاه صالح درخواست صدور قرار تأمين خواسته و توقيف اموال بدهكار نمايد. لازم به ذكر است كه دادرسي چه در مرحله بدوي و چه در مرحله تجديدنظر باشد، خواهان حق دارد درخواست تأمين خواسته خود را به همان دادگاهي كه در حال رسيدگي به اصل دعوي است، تسليم نمايد.

نكته مهم
1- چنانچه دادگاه پيش از طرح دعوي اصلي بنا به درخواست خواهان، اقدام به صدور قرار تأمين خواسته نمايد. خواهان مكلف است ظرف 10 روز در دادگاه صالح به رسيدگي به دعواي اصلي، ادعاي خود را مطرح كند. در غير اين صورت،قرار تأمين خواسته صادر شده با درخواست خوانده توسط همان دادگاه صادركننده بلااثر اعلام مي‌شود.

خسارات احتمالي در چك‌هاي واخواست نشده
در اين قسمت از مطلب «تأمين خواسته چك» به بررسي خسارات احتمالي چك‌هاي واخواست نشده مي‌پردازيم. ليكن پيش از بررسي اين موارد، بايد به تعريف چك‌هاي واخواست نشده بپردازيم. چك واخواست نشده به معناي چكي است كه در مورد آن گواهي عدم پرداخت از بانك دريافت نشده باشد.

لزوم يا عدم لزوم سپردن خسارت احتمالي در تأمين خواسته براي چك واخواست نشده
با توجه به مقررات مواد 2، 3 و 301 تا 315 قانون تجارت و رأي وحدت رويه شماره 536-10/7/69 هيئت عمومي ديوان عالي كشور:

صدور قرار تأمين خواسته در خصوص چك‌هايي كه خارج از موعد مقرر در ماده 315 قانون تجارت در خصوص آنها اقدام به اخذ گواهي عدم پرداخت از بانك محالٌ عيله شده است، مستلزم توديع خسارت احتمالي از ناحيه دارنده چك است.

پرداخت خسارت براي تأمين خواسته در دعوي به طرفيت ظهرنويس چك
در خصوص طرح دعوي مطالبه وجه چك به طرفيت شخصي غير از صادركننده همچون ضامن يا ظهرنويس، آيا براي صدور قرار تأمين خواسته، خواهان بايد خسارات احتمالي بپردازد؟

اگر دارنده چك بلامحل، ظرف مهلت‌هاي 15روزه و 45 روزه مقرر در ماده 315 قانون تجارت، چك را به بانك محالٌ عليه به جهت صدور گواهي عدم پرداخت ارائه كند. گواهي مزبور را اخذ نمايد، اين گواهي حسب راي وحدت رويه 536_10/7/69 ديوانعالي كشور در حكم واخواست است. بنابراين در ارتباط با اين نوع از چك‌ها در مرحله درخواست براي صدور تأمين خواسته، پرداخت خسارت احتمالي لازم نيست.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۲:۳۱ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)

بهترين وكيل در مشهد 09159159150

بهترين وكيل در مشهد 09159159150

متخصص ترين و باتجربه ترين وكلاي مشهد را از ما بخواهيد. بهترين وكيل در مشهد كيست؟ در اين مطلب”بهترين وكيل در مشهد 09159159150” قصد داريم شماره تماس بهترين وكيل را درج كنيم تا در كمترين زمان ممكن بتوانيد با آن تماس حاصل فرماييد و از مشاورات رايگان وكيل نهايت استفاده را ببريد. همچنين در صورت لزوم اقدام به  اخذ وكيل نماييد.

شماره موبايل بهترين وكيل در مشهد
هيچ وكيلي نمي تواند اين ادعا را داشته باشد كه جزء بهترين وكلاي مشهد مي باشد! اين ادعا اصلا قابل اثبات نيست… به همين دليل ما هيچگونه ادعايي راجب براين نداريم كه وكلاي ما جزء بهترين وكلاي مشهد هستند اما اين ادعا را ميتوانيم كنيم كه جزء حرفه اي ترين و باتجربه ترين هاي وكلا هستند. در ادامه ويژگي هاي بهترين وكيل را خدمتتون عرض مي كنيم.

تماس با وكيل: 09124970000 – 09124920000

 

✔ بيشتر بخوانيد : تماس فوري با وكيل دادگستري

ويژگي هاي بهترين وكيل
بهترين وكيل كيست؟چه ويژگي هايي دارد؟ براي پاسخ بايد گفت بهترين وكيل بايد ويژگي هاي زير را دارا باشد:

بهترين وكيل شخصي است كه هرروز نسبت به قوانين كشور بروز باشد.
وكيل خوب امانت دار و راز دار بسيار خوبي است و موكل در كنار وكيل احساس آرامش مي كند.
هيچ وجه راه هاي غير قانوني را معرفي نمي كند و دادن جوِ به موكل خودداري ميكند.
بهترين وكيل سريع ترين راه و بهترين راه همچنين كم هزينه ترين روش را به موكيل خود معرفي مي كند.
موكل خود را تا حدي از قوانين دادگاه آگاه مي سازد.
وكيل خوب نحوه برخورد را با قاضي را بلد است.
بهترين وكيل داراي چندين تخصص است اما در يكي از خدمات حقوقي تخصص بالاتري دارد.
به غير از توانمندي در قوانين كشور بايد فن بيان و روابط اجتماعي بالايي داشته باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۱:۴۵ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)

تغيير جنسيت در قانون ايران

تغيير جنسيت در قانون ايران

تغيير جنسيت در ايران آيا قانوني است؟ مجوز و روند قانوني آن چيست؟ مفهوم تطبيق يا تغيير جنسيت يعني چه؟ در اين مطلب”تغيير جنسيت در قانون ايران” به ماسئل مهم قانوني براي تغيير جنسيت را ذكر مي كنيم.شما مي توانيد نظرات و پيشنهادات خود را در آخر همين صفحه در قمست”ديدگاه ها” براي ما ارسال كنيد.

مفهوم تطبيق يا تغيير جنسيت
هويت جنسي:

هويت جنسي به معناي برداشت فرد از جنس خودش كه ميتونه با جنسيت خودش همسو باشه يا متفاوت باشد، در بچگي شكل ميگيره و در نوجواني تثبيت ميشه.

به عبارت ديگر وقتي وقتي اندام تناسيلي فرد با هويت جنسيش تفاوت داشته باشد، به اين افراد تِرنس مي گويند.

حال مفهوم تطبيق جينست چيه؟ به مراحلي گفته مي شود كه فرد به صورت قانوني اقدام به تغيير جنست كند… در ادامه به مراحل قانوني آن مي پردازيم.

 

✔ بيشتر بخوانيد : انحصار وراثت ايرانيان خارج از كشور

روند قانوني تغيير جنسيت در ايران
افراد ترنس براي اينكه موفق به تغيير جنسيت شوند بايد مراحل زير را طي كنند:

مراجعه به دادگاه خانواده و ارائه درخواست تغيير جنسيت ارجاع فرد ترنس به پزشكي قانوني، معرفي به يك روانپزشك معتبر از طرف پزشكي قانوني و گذراندن مراحل روان درماني.
انجام آزمايش هاي تشخيص سطح هورمون و كاريوتايپ براي اطمينان از اينكه فرد دچار اخلال هورموني يا كروموزومي نيست.
تاييد از سوي روانپزشك و ارجاع به پزشكي قانوني تاييد از طرف پزشكي قانوني و ارجاع به قاضي دريافت حكم، قاضي مبني بر جواز تغيير جنس
و در آخر مرحله عمل جراحي مي باشد
ارث در تغيير جنسيت
همه فقها و حقوقدان ها معتقدند كه جنسيت فعلي ملاك است.

يعني ملاك جنسيت هنگام موت مورث است.اگر مثلا شخصي پسر باشد و قبل از مرگ پدرش تغيير جنسيت دهد، مانند پسران ارث نمي برد.بلكه مانند دختر ارث مي برد؛زيرا ملاك آن است كه عناوين درحال مرگ مورث فعليت داشته و صدق مي كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۳۲:۰۷ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)