مطالب حقوقي و كيفري در ايران مطالب حقوقي و كيفري در ايران .

مطالب حقوقي و كيفري در ايران

تغيير كاربري اراضي كشاورزي در سال 1401

تغيير كاربري اراضي كشاورزي در سال 1401

يكي از ابهاماتي كه براي خريداران زمين به خصوص در شمال كشور وجود دارد اين است كه آيا يك زمين زراعي و يا باغ خريد و به راحتي آن را تغيير داد، تغيير كاربري امكان پذير است اما با هر هدف و مقصدي نمي توان اين كار را انجام داد.در ادامه اين مطلب”تغيير كاربري اراضي كشاورزي در سال 1401″ بصورت كامل توسط وكيل پايه يك در امور اراضي توضيح خواهيم داد.

دريافت مشاوره از وكيل اراضي در تهران »»» 09124970000 

دريافت مشاوره از وكيل اراضي در مشهد»»» 09159159150
كليك كنيد
همچنين مي توانيد سوالات خود را در آخر همين صفحه قسمت ديدگاه ها براي كارشناسان ما ارسال كنيد.ما در كمترين زمان ممكن به سوالات شما پاسخ خواهيم داد.

آيا تغيير كاربري زمين زارعي امكان دارد؟

طبق قانون تغيير كاربري اراضي كشاورزي جرم است كه مجازات آن را در ادامه ميگوئيم. اما!!

در مواردي ضروري تغيير كاربري زمين كشاورزي جرم نيست و اين برعهده كميسيوني است كه در آن نمايندگان وزارتخانه هاي كشاورزي، مسكن، شهرسازي، جهاد سازندگي و سازمان حفاظت محيزيت و استانداري حضور دارند كه در هر استان زير نظر وزارت كشاورزي تشكيل مي شود.

تصميمات اين كميسيون با اكثريت آراء اعضا داراي اعتبار خواهد بود و ظرف دو ماه از تاريخ درخواست متقاضي اين كميسيون موظف به تشكيل جلسه و اتخاذ تصميم است.

✔ بيشتر بخوانيد : اراضي ملي در قانون ايران

آيا تغيير كاربري زمين كشاورزي جرم است؟

مطابق قانون منع تغيير كاربري اراضي كشاورزي مصوب سال 1374 و اصلاحي بعداز آن هرگونه تغيير كشاورزي جرم است.

اگر بصورت غير قانوني تغييري در زمين زراعي داده شود علاوه به قلع و قم بنا به جريمه نقدي از يك تا 3برابر بهاي اراضي زراعي و باغ ها به قيمت روز زمين با كاربري جديد كه مورد نظر متخلف است، محكوم ميشود. و در صورت تكرار جرم نيز به حداكثر جزاي نقدي و حبس محكوم ميشود.

✔ بيشتر بخوانيد : وكيل ملكي در اراضي ملي و مستثنيات زمين

نوع كاربري يك زمين
نوع كاربري يك زمين توسط شهرداري و سازمان هاي مربوط به آن مشخص مي شود و اين كاربري پيش از آنكه به يك مشتري فروخته شود، مشخص شده است.

بهترين روش براي مشخص شدن كاربري زمين آن است كه گزينه هاي مورد نظر خود را از شهرداري و سازمان هاي مربوطه استعلام بگيريد، چرا كه ساخت در زمين زراعي به دليل كاربري متفاوت يك معامله غير قانوني است.

پيش از انجام هرگونه اقدامي براي خريد زمين بايد به نوع كاربري آن توجه كنيد. اينكه زمين مورد نظر شما چه كاربري دارد و براي انجام چه كاري قابل استفاده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۳۰:۵۵ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)

مجازات اغتشاشگران چيست ؟

مجازات اغتشاشگران چيست ؟

اغتشاش واژه‏ي كلي است كه مي‏تواند شامل مواردي بسياري شود. به عبارت ديگر مي‏تواند بسياري از اقدامات بصورت مجزي اغتشاشات تلقي شود. همه ما مي‏دانيم كه نظم عمومي در جوامع گوناگون از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. به طوري كه اين موضوع يكي از مصاديق امنيت اجتماعي به حساب مي‏آيد. با اين حال گاهي شاهد اين هستيم كه برخي از افراد با ارتكاب به جرم اغتشاش، نسبت به اخلال در نظم عمومي اقدام مي‏كنند. به همين علت مطابق با قوانين هر كشور، مجازاتي براي اين افراد در نظر گرفته مي‏شوند. در اين مقاله”مجازات اغتشاشگران چيست” قصد داريم به مجازات اغتشاشگران بپردازيم.

كليك كنيد
عنصر قانوني اغتشاش
اغتشاش جزء جرايم عليه امنيت ملي كشور به حساب مي‏آيد. طبق ماده 610 قانون مجازات اسلامي:
چنانچه دو يا چند شخص بر ضد امنيت داخلي و خارجي كشور اقدام نمايند و يا حتي وسايل ارتكاب آن را فراهم نمايند، اگر ما فرض را بر اين اساس بگذاريم كه اين اقدامات جزو جرايم محارب نبوده، اشخاص دخيل به دو تا پنج سال حبس محكوم مي‏شوند. اقداماتي كه باعث مي‏شود اعتراضات را تبديل به اغتشاشات كند عبارت‏اند از:
1. بستن خيابان و يا كوچه ها
2. گرد هم آوردن اشخاص براي ارتكاب جرم ضد امنيت
3. تخريب اموال عمومي و خصوصي
4. ضرب و شتم ماموران دولتي
5. و هرگونه اقدامي كه سبب رعب و وحشت عموم افراد جامعه يا برهم خوردن نظم عمومي گردد

 

✔ بيشتر بخوانيد : وكيل پايه يك براي تخفيف در مجازات

نكات ماده‏ي 610 قانون مجازات اسلامي
در ماده 610 قانون مجازات اسلامي سه نكته مهم به چشم مي‏خورد كه از اجزاء اصلي تشكيل دهنده‏ي جرم اغتشاش هستند.
1. اجتماع
2. تباني
3. محارب

اجتماع
در اين فرض اگر دو يا بيش از دو نفر در يك مكان به منظور هدف واحدي جمع شوند و با قصد سوء، عملي را عليه امنيت ملي و اجتماعي انجام دهد در زمره جرم اجتماعِ غير مجاز قرارگرفته و مجازات مي‏شود.

تباني
چنانچه جمعي از افراد به هر نحوي با يكديگر اقدام به دسيسه كردن و پاپوش دوختن بر عليه شخص ثالث نمايد مرتكب جرم تباني شده‏اند.

محارب
قانون‏‏گذار در ماده 279 قانون مجازات اسلامي به تعريف محاربه پرداخته است. مطابق نظر قانون‏گذار كشور ما، اگر شخصي به قصد جان و مال و ناموس مردم يا ترساندن آنها اقدام به كشيدن سلاح كند به طوري كه به سبب آن محيط جامعه ناامن گردد محارب است؛ اما اگر شخصي با انگيزه هاي فردي و خصومت شخصي به سمت يك يا چند نفر مشخص حمله كند و بر روي آنها سلاح بكشد اما سبب رعب و وحشت عموم مردم جامعه نشود و يا به نحوي موجب سلب امنيت كشور نشود، محارب محسوب نمي‏شود. در قانون كشور ما جرايمي كه با عنوان محاربه شناخته مي‏شوند داراي اهميت و سخت گيري هاي بسياري هستند، و قانون‏گذار تاكيد بسياري بر روي اين دسته از جرايم دارد.

جرم محاربه
در سطر بالا به تعريف جرم محاربه پرداختيم و گفتيم كه به شخصي كه با قصد و نيت سلب امنيت جامعه، سبب اجماع غير مجاز شود و ناامني در جامعه به وجود بياورد محارب شناخته مي‏شود. قانون‏گذار در قانون مجازات اسلامي در چند ماده به جرايم شامل محاربه پرداخته و براي اين جرم مجازات اعدام را پيش بيني نموده است. در ايران به علت آميخته بودن دين مبين اسلام با قوانين مربوطه در خصوص جرايمي كه در حدود الهي قرار مي‏گيرند سخت گيري هاي ويژه اي به عمل آمده است كه جرم محاربه در زمره اين جرايم قرار مي‏گيرد به همين علت در خصوص تحقق اين جرم بايد عوامل متعددي كنار هم قرار بگيرند تا شخص محارب شناخته شود و به اعدام محكوم شود.

نكته

تباني از اركان اصلي جرم اغتشاش است كه مابين چند نفر به قصد خاصي صورت مي‏پذيرد؛ حال اگر شخصي بدون اين ركن يعني تباني به گروه يادسته اي بپيوندد و ناخواسته يا ندانسته و بدون نيت مخربي اقدامي عليه نظم عمومي انجام دهد محارب شناخته نشده است و با اهتمام به ماده 610 قانون مجازات اسلامي مشمول محاربه نخواهد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۴۷:۰۹ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)

سه طلاقه و نه طلاقه در قانون چگونه است ؟

سه طلاقه و نه طلاقه در قانون چگونه است ؟

شايد واژه سه طلاقه بودن يا نه طلاقه به گوشتان خورده باشد و يا در زندگي خود و يا  نزديكان با آن آشنايي پيدا كرده باشيد . اما اين مطلب براي آن دسته از افرادي كه اطلاعاتي در مورد موضوع سه طلاقه و يا نه طلاقه ندارند مي تواند جذاب باشد . قانون مدني در اين باره چگونه بيان شده است ؟ درادامه مطلب به بررسي موضوع سه طلاقه و نه طلاقه و اينكه حكم شرع و قانون در اين باره چگونه است مي پردازيم.

» شماره وكيل طلاق «
قانون سه طلاقه كردن زن
براساس قوانين شرعي اگر مردي دوبار همسرش را طلاق دهد و مجدد به او روجوع كند و ازدواج كند، بعداز سومين طلاق ديگر امكان ازدواج با او را ندارد.مگرآنكه زن به عقد شخص ديگري درآيد و بعداز رابطه جنسي از مرد دوم طلاق بگيريد تا همسر اولش مجدد بتواند با او ازدواج كند.

نكته: حتما بايد زن با همسر دوم خودش رابطه زناشويي داشته باشد تا بعداز به هر دليل بعداز طلاق همسر اولش بتواند با او ازدواج كند.

 

زن 3 طلاقه و 9 طلاقه
در آغاز با ين سوال مي توان شروع كرد كه در چه شرايطي مي توان از لفظ زن سه طلاقه استفاده كرد؟ و يك زن سه طلاقه چه شرايطي مي تواند داشته باشد .

در قانون براي سه طلاقه شدن زن به صراحت پرداخته شده و به صورت واضح بيان نموده است كه زن سه طلاقه در صورت داشتن شرايط مي تواند مجدد ازدواج داشته باشد

زن سه طلاقه
قانون مدني  در ماده 1057مي گويد ” زني كه سه بار پياپي به زوجيت يك نفر بوده و طلاق گرفته است  ديگر برآن مرد حرام مي شود مگر اينكه پس از سه طلاق اول به عقد دائم يك مرد ديگر درآيد و پس از وقوع نزديكي به او آن مرد به واسطه طلاق يا فسخ نكاح و يا فوت مرد جدا و فراغ شده باشد مجددا مي تواند با همسر قبلي خود ازدواج كند .”


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۵۲:۱۳ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)

ارث از پدر

ارث از پدر

همانطور كه در قانون آمده است، فرزندان در طبقه اول ارث و در كنار پدر و مادر قرار مي‌گيرند. در اين خصوص هيچ تفاوتي ندارد كه متوفي پدر و يا مادر باشد. به اين معنا كه، چه پدر فوت نموده و چه مادر، قوانين يكساني درباره تقسيم ارث وجود دارد. پيش از ورود به بحث تقسيم ارث پدر بايد به نكات زير توجه نماييم:

1- فرزندان، پدر و مادر در طبقه اول ارث قرار دارند. چنانچه هريك از اين افراد زنده بوده و حضور داشته باشند، ساير طبقات ارث نمي‌برند.

2- پدر و مادر، فرض بر هستند. يعني سهم مشخصي دارند. بنابراين ابتدا سهم‌الارث آنها پرداخت شده سپس آنچه باقي مي‌ماند ميان فرزندان تقسيم مي‌گردد.

3- در تقسيم ارث ميان حالات مختلفي كه فرزندان يك يا چند پسر، يك يا چند دختر و يا يك يا پند دختر و پسر باشند، تفاوت وجود دارد. در ادامه مطلب «قانون ارث از پدر» به بررسي اين حالات مختلف مي‌پردازيم.

✔ بيشتر بخوانيد : نكات حقوقي در مورد ارث

سهم‌الارث فرزند از پدر
همانطور كه در بند قبل توضيح داديم، در صورت حضور تمام وراث طبقه اول، ابتدا سهم‌الارث پدر و مادر متوفي تعيين و پرداخت مي‌گردد. پس از آن هرچه باقي بماند ميان فرزندان متوفي تقسيم مي‌گردد. ليكن نحوه تقسيم ارث ميان فرزندان با توجه به تعداد و جنسيت آنها متفاوت خواهد بود. در اين قسمت از مطلب «قانون ارث از پدر» به دتشريح اين موارد مختلف خواهيم پرداخت:

1 – ورثه يك پسر باشد: همه آنچه كه باقي مي‌ماند را به طور كامل مي‌برد.

2 – ورثه دو يا چند پسر باشند: هر آنچه كه پس از توديع سهم‌الارث پدر و مادر متوفي باقي مانده است، ميان ايشان به تساوي تقسيم مي‌گردد.

3 – ورثه يك يا چند دختر باشند: در اين صورت، دختر يا دختران يك دوم را به صورت فرض مي‌برند و مابقي ميان آنها و پدر و مادر متوفي (يعني پدربزرگ و مادربزرگ خود) بر اساس ميزان سهم آنها تقسيم خواهد شد.

– ورثه چند دختر و پسر باشند: همانطور كه مي‌دانيم، ارث پسر دو برابر دختر است. يعني در تقسيم ارث ميان چند دختر و پسر، هر دو دختر يك واحد (يعني يك پسر) محاسبه مي‌شوند.

چرايي دو برابر بودن سهم‌الارث پسر

پسران مطابق فقه اسلام دو برابر دختران ارث مي‌برند. در زمان گذشته وجود اين اصل به اين صورت توجيه مي‌شد كه پسران، مسئول و به عبارت عرفي، نان‌آور خانواده هستند. در صورتي كه اين مسئوليت نه به لحاظ قانوني و نه شرعي بر عهده زنان نيست. ليكن اين استدلال، در جامعه كنوني، قابل نقد است. بدين صورت كه، در شرايط اقتصادي حال حاضر كشور، زنان در كنار مردان بوده و پا به پاي آنها كار مي‌كنند. ضمن اين كه مسائل داخلي خانواده را نيز مديريت مي‌نمايند. اگرچه شرعاً و قانوناً تكليفي بر عهده زنان براي پرداخت مخارج خانواده وجود ندارد ليكن از نظر اخلاقي، زنان سرزمين ما خود را در قبال همسر، فرزندان خود مسئول مي‌دانند. كمااينكه در بسياري از موارد، چنانچه خانم از كار كردن امتناع نمايد، بنيان خانواده از هم بپاشد. بنابراين، وجود چنين مقرره‌اي در وضعيت كنوني كشور و زنان نسل حاضر، چندان توجيه پذير نيست.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۳۹:۱۵ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)

ازدواج يا صيغه موقت و نكات حقوقي آن

ازدواج يا صيغه موقت و نكات حقوقي آن

ازدواج موقت يا همان صيغه در جامعه امروز به وضوح ديده ميشود. اين نوع نكاح نكات حقوقي خاص خود را هم دارد كه اگر افراد از آنها بي خبر باشند ممكن است دچار مشكلاتي ميشوند كه حتي شايد جاي جبران براي آن را پيدا نكنند. ما در اين مطلب”ازدواج يا صيغه موقت و نكات حقوقي آن” به سوالات حقوقي و نكات مهم در امورد ازدواج موقت پاسخ خواهيم داد.همراه ما باشيد.

✔ بيشتر بخوانيد : قانون صيغه و حقوق زن صيغه اي چيست

نفقه در صيغه
در صيغه مرد موظف به پرداخت نفقه نيست تنها در صورتي مرد مكلف به پرداخت نفقه است كه در اين خصوص بين طرفين توافق صورت گرفته باشد يا به موجب ضمن عقد، نفقه برعهده پدر قرار گرفته باشد.

 

دريافت شناسنامه براي طفل ناشي از رابطه نامشروع
به موجب بند الف ماده 1قانون ثبت احوال مصوب سال 1355 وظيفه سازمان ثبت احوال، ثبت ولادت و صدور شناسنامه است و در اين مورد از طفل هاي رابطه نامشروع بي استثنا نيست.

اگر درموارد كه طفل ناشي از زنا باشد و زاني اقدام به اخذ شناسنامه ننمايد.با استفاده مواد قانوني، زاني پدر عرفي طفل تلقي و بايد پدر براي اخذ شناسنامه اقدام نمايد.

نقش مهريه در ازدواج موقت
در ازدواج موقت عدم وجود مهريه از موجبات بطلان عقد مي شود.

همچنين در هرشرايطي بعداز وفوع عقد، مهريه تعيين شده به زن تعلق ميگيرد.

حتي با اتمام مدت عقد بذل زمان عقد و عدم نزديكي شوهر، مهريه از زن ساقط نميشود.

ارث
در ازدواج موقت ارث جايي ندارد، و اگر يكي از طرفين فوت كند ديگري از او ارث نميبرد.

شرط برخلاف اين موضوع، به دليل مخالفت با نظم عمومي باطل خواهد بود.

همچنين اگر در ازدواج موقت طفلي متولد شود.فرزند از پدر و مادر خود ارث ميبرد.

جدايي
در نكاح موقت، جدايي زن و شوهر با اتمام مدت عقد، صورت ميگيرد و يا اينكه مرد مدت باقي مانده از ارث را ببخشد.

ثبت رسمي ازدواج موقت
اگر براساس شرح، ازدواج موقت به درستي انجام شده باشد، عدم ثبت آن در دفاتر رسمي ازدواج جرم محسوب نمي شود و مجازاتي در پي نخواهد داشت.

 

ازدواج مخفيانه
سر دفتران ازدواج حق ندارند بدون اجازه دادگاه اقدام به به ثبت ازدواج موقت مرد كنند.

هر سردفتري كه بدون اخذ گواهي بدون اخذ اجازه نامه يا حكم صادر شده درمورد تجويز ازدواج مجدد يا برخلاف مقررات به ثبت ازدواج اقدام كند به محروميت از اشتغال به سردفتري محكوم ميشود.

چنانچه مردي بدون ثبت دفتر اسناد رسمي اقدام به ازدواج موقت كند به جزاي نقدي يا حبس محكوم ميشود.

ازدواج همزمان با 2خواهر
هيچكس نمي تواند همزمان با دو يا چند خواهر ازدواج كند.

اگر مردي با زني ازدواج كند تا زماني كه از وي جدا نشده، نمي تواند با خواهر او ازدواج دائم يا موقت كند.

بعداز طلاق نيز تا زماني كه زن در عده است نمي تواند خواهر او را بگيرد.

مفقود شدن سند ازدواج
اگر سند ازدواج گم شد مي توانيد با مراجعه به دفترخانه اي كه عقد نكاح را ثبت نموده مراجعه و رو نوشت برابر با اصل عقدنامه را تقاضا كنيد.

اين رو نوشت برابر اصل اعتباري معادل اصل عقدنامه است.

انحلال ازدواج موقت
انحلال ازدواج موقت مي تواند با يكي از روش هاي انحلال نظير بذل مدت يا انقضاي مدت صورت گيرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۷:۳۶ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)